Onze visie op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Vanaf 2017 is Alembo bewust en doelgericht maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) inhoud gaan geven. Sinds 2020 zijn we hiervoor ook gecertificeerd op basis van de eisen Keurmerk MVO van Keurmerk Nederland, ISO 26000.
Als (financieel) gezond, modern functionerende organisatie met vele diverse talenten wil Alembo op een duurzame, vernieuwende en ondernemende wijze bijdragen aan duurzame arbeidsmarktontwikkeling met als specifieke doelgroep young professionals.
Sinds 2022 hebben we er voor gekozen om bij te dragen aan het realiseren van de Sustainable Development Goals (17) van de United Nations. Wij doen dit intern, voor en met onze Alembo collega’s, en extern in samenwerking met andere organisaties. Alembo is graag participatief betrokken en de visie en passie van de samenwerking is in lijn met Alembo cultuur.
De focus SDG zijn tot stand gekomen na een enquête onder alle medewerkers van Alembo en die zijn:
Bekijk hier de MVO:SDG Rapportage.
Onze Projecten
People
Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt, betrokken is en zich kan ontwikkelen met moderne faciliteiten. We waarderen dit en laten dit ook blijken door onder andere positieve feedforward, verschillende type trainingen en events, invloed kunnen uitoefenen op je verdiencapaciteit en een voorspelbaar stabiel euro inkomen.
Tijdens de sollicitatieprocedure wordt er alleen gekeken naar de mate van geschiktheid voor de functie en de organisatie. Voor ons is diversiteit uitermate van belang voor de kwaliteit van onze diensten, onze gezamenlijke successen. Verschillen in talenten, denkwijzen zijn voor ons plezierig. We leren van elkaar en zorgen ervoor dat samenwerkingen complementair zijn. Daarnaast stimuleren wij de ontwikkeling van positief gedrag door workshops te organiseren voor iedereen bijvoorbeeld over omgaan met roddelen en met flirten in de werkomgeving en het geven en ontvangen van feedback. Dit helpt om onder andere een ontspannen, vriendelijke en oplossingsgerichte arbeidssfeer te behouden.
‘Werkgeluk’ staat centraal in onze manier van werken. Dit houdt in dat werken bij Alembo een ‘purpose’ heeft, een betekenis of toegevoegde waarde. Daarnaast bestaat de ‘flow’, of balans, tussen resultaten boeken en jezelf op een energieke wijze te blijven ontwikkelen. ‘Fun & Friendship’ vinden we belangrijk zodat we op een collegiale wijze goed samenwerken en op veel momenten plezier hebben en lachen. Om deze persoonlijke ontwikkeling te stimuleren is er binnen ons Performance Management Systeem voor elke medewerker een opleidings- en trainingsaanbod. Op deze manier willen wij iedereen de kans en de mogelijkheid geven te blijven groeien en ontwikkelen.
Werkgeluk is sinds een paar jaar volledig geïntegreerd in onze manier van werken, bedrijfsvoering en bedrijfscultuur. Dit begint bij de sollicitatieprocedure en vloeit voort in alles wat we doen: van een grote variëteit aan trainingen, events, de kantoorinrichting, de MVO projecten en de manier waarop we met elkaar omgaan. Vanuit ons HBO opleidingsbudget studeert 10% van onze medewerkers voornamelijk bij UNASAT, en met succes! Zij worden begeleid door onze Manager Talent Development en team.
Planet
Wij zijn graag goed voor onze mensen en voor de wereld om ons heen. We leven in de Amazone, de longen van onze wereld met prachtige flora en fauna.
Om een positieve impact op onze leefomgeving te bewerkstelligen, zijn wij sinds 2019 plastic bewust (plastic afval zoals plastic flessen brengen wij naar een recyclingbedrijf), hebben wij genoeg herbruikbare bekers en glazen voor iedere werknemer en gebruiken we milieuvriendelijk bestek. Onze fancy gifts worden lokaal gefabriceerd meestal door hergebruik van materiaal en door mico-ondernemers.
We werken DigiSmart en DigiFast! Dit houdt in dat wij alleen werken met computers en vrijwel geen papier gebruiken. Ook op deze manier proberen we onze ecologische voetafdruk als bedrijf zo klein mogelijk te houden. Ons gebouw is verder volledig voorzien van duurzame verlichting en airconditioning; en wat betreft de inrichting wordt zoveel mogelijk gelet op hergebruik van materialen.
Sinds 2020 werken we hybride, medewerkers hebben een sterk verlaagd woon-werkverkeer en daarmee verminderde CO2 uitstoot.
Profit
Wij scheppen economische waarde door verschillende producten en diensten van de hoogste kwaliteit aan te bieden aan onze klanten. Dit is de belangrijkste voorwaarde van het ‘Triple Bottom Line’ gedachtegoed: zonder profit kan er niet in mooie, nieuwe en duurzame maatregelen worden geïnvesteerd. Jaarlijks besteden wij 1% van onze omzet in tijd en geld aan maatschappelijk verantwoord ondernemen van lokale organisaties die achter ‘sustainability’ staan en werken conform ‘good governance‘. We groeien samen met deze lokalen organisaties en boeken vaak kleine zichtbare resultaten met goede impact.